ARNOLDS CHIARI SYNDROM

Detta är vad jag kommer opereras för.. Tänkte att jag lika gärna kan lägga ut det här så att ni som följer min blogg fattar vad jag snackar om när jag nämner operationer hit och dit.
Jag har alltså arnolds chiari typ 1 syndrom jag jag kommer opereras för den 26 oktober.

Now you know



Denna missbildning är benämnd efter sina upptäckare. Man brukar indela missbildningen i grad 1-4 där grad 1 och grad 2 är vanligast förekommande och har klinisk betydelse. 



Vid Chiari 1 är de nedre delarna av lillhjärnan, de så kallade tonsillerna, nedpressade och buktar ut genom foramen magnum – ett hålrum i skallbasen genom vilken förlängda märgen förlöper. Arnold Chiari 1 upptäcks inte sällan som ett bifynd vid magnetkameraundersökningar och är då inte symtomgivande. Ibland kan dock missbildningen ge upphov till symtom i form av smärta i nacke och bakhuvud som kan provoceras av hosta eller krystning. Känsel- och koordinationsstörningar kan också förekomma.


Chiari 2
innebär att lillhjärnstonsillerna och delar av mellersta lillhjärnan, vermis, är nedpressade genom foramen magnum. Vid avancerad Chiari 2 kan större delen av lillhjärnan vara nedpressad och ligga under foramen magnum. Tillståndet brukar vara förknippat med andra missbildningar, framför allt ryggmärgsbråck. Vanliga symtom är andnings- och sväljningssvårigheter samt påverkan på hjärnstammen med neurologiska bortfallssymtom som följd. 

Medan  Chiari 1 brukar diagnostiseras i vuxen ålder framträder Chiari 2 som regel i tidig barndom. Den bakomliggande orsaken är okänd. Ibland leder kompressionen av lillhjärnan på hjärnstammen till att även fjärde ventrikeln komprimeras med åtföljande hydrocefalus. Chiari kan också vara associerad med ryggmärgscysta (syringomyeli).

Behandlingen vid Chiari är kirurgisk och man utför bakre dekompression. Denna operation syftar till att skapa mer plats för lillhjärnan så att den inte trycker mot hjärnstammen. Vid operationen avlägsnas benet ovan nedre delen av lillhjärnan. Man brukar även göra en duraplastik där man öppnar hårda hjärnhinnan (duran) och infogar ett durasubstitut. Vanligen görs även en laminektomi av bakre delen av första halskotan vilket innebär att man avlägsnar benet. Samtidig hydrocefalus behandlas med ventriculoperitoneal shunt.





Kommentarer
Postat av: Anna Clementson

Hej!

Är jätetnyfiken , hur gick operationen?Ska ev. operaeras nu i vår.

Hälsniingar Anna

2012-01-18 @ 16:41:56
Postat av: Johanna

har allt gått bra med operationen? Hur fick du diagnosen? Vilka symptom hade du? Är de alla borta nu! Sköt om dig!

2012-03-18 @ 10:12:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0